torstai 17. joulukuuta 2009

Luova tauko

Pakkasen vuoksi jätettiin tiistain TOKO-treenit väliin, ja muutenkin ollaan pidetty "kehittävää" taukoa! Motivaatio on ollut tottiksessa kadoksissa sekä koiralla että ohjaajalla, joten tekee hyvää ottaa hieman etäisyyttä. Koiralla alkaa vaan olla hieman patoutunutta energiaa, kun lenkittäminenkin on jäänyt hieman heikolle. Siellä on kylmä!!!! Mulla on kylmä! Koira varmaan tarkenisi hyvin.
Sisällä on tehty luoksetuloharjoituksia ja yritetty hakea oikeaa paikkaa ohjaajan edessä. Neri tuppaa jäämään liian kauaksi ja suoraan asettuminenkin tuntuu olevan hakusessa. Lisäksi on harjoiteltu noutokapulan suussapitämistä siihen asti, että annetaan irti-käsky. Nerin ote kapulasta on todella "rento", eli kapula heiluu hampaiden välissä ja on siinä ja siinä, että se pysyy suussa eikä putoa maahan. Istutan koiran eteeni ja asetan kapulan suuhun tuo-käskyn kanssa, rauhoitan koiran pitämään päätä paikallaan ja siinä sitten harjoitellaan parempaa otetta kapulasta. Nyt kapula alkaa jo pysymään suussa, vaikka otan siitä molemmilla käsillä kiinni ja vedän hieman. Jos ote meinaa hellittää, innostan Neriä pitämään vielä kapulasta kiinni, ja vasta irti-käskyllä irrotettaessa annetaan kehut ja palkat. Hienosti Neri jaksaa keskittyä tähän harjoitukseen sisällä.
Kapulan noutamisen harjoittelu sisällä on hieman typerää, koska Nerille ei tule riittävää viettiä kapulan "saalistamiseen", kun laitan sen hiljaa vierimään parin metrin päähän. Neri ei edes lähde "TUO" käskystä hakemaan kapulaa vaan nytkähtää hieman lähteäkseen, mutta katsoo sitten mua kysyvästi. Eli, tuo-käskykään ei taida olla vielä iskostunut koiran selkärankaan asti!
Neri on kyllä innostunut nykyään tuomaan ilman pyyntöä sisällä mulle kaikennäköisiä tavaroita, kai palkkion toivossa. Onhan se hyvä, että se tuo ne mulle tai muille, eikä jää pureskelemaan niitä johonkin piiloon. Tänään esimerkiksi Neri toi yläkerrasta telkkarin kaukosäätimen alakertaan mulle, ja minä tietysti kehuin hirveästi kuinka hieno tyttö Neri on! :) Yks kerta se toi mulle mun nahkarukkasen, mitä mä olin etsiskelly. JEEE! (Neri ne oli tosin tainnu johonkin alunperin kuskata) "Tuo mulle toinenkin! Missä rukkanen? ETSI!" Ei löytynyt rukkasen paria, mutta sen sijasta Neri toi mulle mun hanskan. "Kiitos! Etsi" Neri toi hanskan toisen parin! "Hieno tyttö! Tuo rukkanen!" Neri toi Artun villasukan... :DDDDDDD

Mulla on tainnut olla väärät palkat kentällä TOKO-treeneissä, kun ei kontakti oikein ole toiminut. Tein taatelikakkua ja tietysti siitä piti ottaa heti maistiaiset. Neri lyöttäytyi mun viereen ja läksi täydelliseen seuraamiseen taatelikakkumaistiaisten toivossa! Ja kyllähän tyttö piti palkata noin hienosta suorituksesta.... Öhöm... Taisi tulla palkattua koira kerjäämisestä! :) Mutta onhan sillä sentään 1-vuotissynttärit! Onneksi olkoon Nerinna, ja onneksi olkoon me, kun ollaan saatu noin hieno koira! \o/