perjantai 24. syyskuuta 2010

Toko tauolla?

Tokoa treeenattu kotipihassa ajan kuluksi ja aktivoinniksi (tai mun hermojen menettämiseksi). Osallistuminen Lempäälään voittajaluokkaan on peruttu. Tuntuukin kivalta, kuin ei paina kiire ja "pakko-oppiminen" päälle! :)
Tunnaria on tehty joitakin kertoja epämääräisillä pihalla pyörivillä palikoilla, joihin kaikkiin mä ole itse koskenut "joskus eilenä" ja yhteen sitten juuri. Hyvin kärsivällisesti Neri hakee haistelemalla sen "oman". Viimeeksi taisi vähän arpoa, tai sitten oli kiire palkalle, kun suu aukeni parin väärän palikan päällä... mutta ei ottanut! :) Täytyis varmaan alkaa harjoittelemaan tunnaria neitseellisillä oikeilla tunnarikapuloilla.
Mutta ne kaukot, ne on ne missä multa palaa hihat! :) Pari kertaa treenattu, mutta kun mun hermorakenne ei kestä. Pikkuhiljaa Neri on alkanut liikkumaan muutaman metrin päästä ohjatessa eteen-taakse suunnassa melko vähän, mutta kun se liikkuu sivusuunnassa mokoma. Perä siirtyy mun vasemmalle, joka voi johtua siitä että mulla on monesti ollut nami oikeassa kädessä, joten Neri hakeutuu sitä kohti. Olen vaihdellut palkkakättä, mutta yhäkin peppu siirtyy ja välillä siirtyy koko koira.
Seisomasta maahan menoa on treenattu jättämällä nami etujalkojen väliin, jolloin koiran on pakko lakeutua (eikä heittäytyä) alas saadakseen namin. Samaa kokeilin lelulla, mutta siitä Neri ei välittänyt pätkääkään vaan heittäytyi sen päälle. Nyt kun tätä seisomasta maahan menoa on treenattu niin paljon, välillä Neri menee sei-is käskystä myöskin maahan. Eli nyt istu käskyssä käsimerkki annetaan oikealla, maahan käskyssä vasemmalla ja seiso käskyssä huitoo molemmat kädet. Vielä kun muistaisi tuo itsekin! :)
Kaukojen opettaminen hyväksi taitaa meillä olla pitkä tie. Itseasiassa tajusin, että mulla itselläkään ei ole tietoa, mikä tekniikka eri siitymissä koiralle olisi hyvä opettaa, että se tosiaan pysyisi kaikissa liikkumisjärjestysvaihtoehdoissa(mikä sana tuo nyt on?:D) paikallaan.

Agi on hauskaa, vaikkei se nyt niin putkeen meniskää! :) Kekiviikkona oli taas "yöagility" ja kun Nerillä oli pari viikkoa edellisestä kerrasta, kierrokset oli kirkkaanpunaisella!! Neri haukkui jatkuvasti radalla sekä tauolla, kun joku toinen oli ohjattavana. Tällä kertaa mua ei itseäni se hermostuttanut(ainaka paljo) vaan nauratti. Ja yhtään ei taas antanu mulle aikaa ajatella ja suunnitella ohjausta. Koira nytkähteli ja syökyili salamannopeasti eri suuntiin, kun mä vähänkin liikahdin tai sanoin jotain. Monta luvatonta esteen suoritusta tuli, mutten jaksanu välittää. Kerran koira lähti kierrokselle ja hyppäsi jossain vaiheessa putkenkin yli, ei sentään pituussuunnassa vaikka sekin olisi voinut onnistua! :D Tuli siinä onnistumisiakin, kun vaan sain ohjauksen kuntoon. Kun en kerkiä Nerin vauhtiin, mun on pakko käyttää sanallista (lue HUUTO)ohjausta. Huomasin, että Neri tosiaan on oppinut oikea- ja vasen-käskyt ja jopa kuuntelee niitä agiradalla!
Ja on se nopea. Kepeissä mä en kerkiä/osaa ohjata vasemmalta puolelta vaan sekoan rytmissä ja sekoitan koirankin. Mun kulkiessa oikealla, koira osaa suorittaa kepit aika itsenäisesti, mutta mun ollessa vasemmalla, Neri jättää ne kesken, ellen ohjaa. Eli meillä on tässä kierre valmis. Tätyisi varmaan opettaa kepit kokonaan uudelleen, täysin itsenäiseksi kujakepeillä...
Tuota meidän häsellystä täytyisi varmaan kuvata videolle, jotta mä saisin häveten katsella! :D

Tampereen taivaltajien melonta- ja vaellusretkelle lähdetään tänään ja tullaan sunnuntaina pois. Neri pääsee mukaan - sinne on kuulemma tulossa muitakin koiria. Telttailua Haukkajärven rannalla Haukanhiedassa, melontaa Haukkajärvellä ja kävelyä Helvetinkoluun, luultavasti vesisateessa - Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta! Puntaroidaan vieläkin, ottaakko mukaan kajakit vai inkkari. Inkkarilla Nerin voisi ottaa melontaretkille mukaan. Kajakkiin en arvaa tunkea sitä istumaan tavaratilaan vaikka se sinne juuri ja juuri mahtuukin. Jos kaadutaan(ja melko varmasti kaaduttaiskin :D), tavaratila täyttyy vedellä ja kajakkia olisi vaikea reskuttaa. Jouduttais olemaan molemmat veden varassa aikas kauan... ja Neriä olis mahdoton edes saada takaisin kajakkiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti