lauantai 24. huhtikuuta 2010

Agit ja tokot

Agiliitely
Alkeiskurssin 4. kerralla harjoiteltiin enimmäkseen kontakteja. Neri oli ihmeen rauhallinen ja keskittyntyt, johtunee siitä että oltiin aamulla oltu hakutreeneissä ja välillä käyty metsälenkillä. Esteillemenointo on kyllä niin palavaa, että mulla on vaikeuksia asettaa kontakteille jarrunameja, kun mä roikun kaulapannassa ja Neri vetää vimmalla esteelle. Luvattomia esteen suorituksia ei päässyt tulemaan.
5. kerralla viime sunnuntaina Neri oli taas pitelemätön, kouhotti ja "näytti mulle keskisormea". Neri paineli parikertaa putkeen täydellä vauhdilla kiellosta huolimatta ja hyppyesteen meni myös pari kertaa ykskaks yllättäen lupaa kyselemättä. Lopulta, kun se karkasi toisen koiran luokse, passitin sen viideksi minuutiksi autoon jäähylle. (Toisen koiran omistaja sai sen muuten varmaan ikuistettua videolle, joten todistemateriaalia löytyy, ja Nerin on turha ruveta valittamaan väärästä tuomiosta :D)
Autojäähyn jälkeen treenattiin kontakteja, A:ta ja puomia. A:n kontaktit menee nyt jo paremmin kuin aiemmin ja Neri pysähtyy poistullessa hyvin takajalat kontaktilla. Aiemmin tuppasi heittämään takajalat pois esteeltä syödessään jarrunamia. Myös puomin kontaktit menee hyvin, ja rauhallisesti. Näiden kanssa ei parane kiirehtiä.
Täyspitkä pujottelu menee lähes loppuun asti hienosti. Usein vauhti kiihtyy liikaa ja loppupuolella tulee kahden kepin kierto. Nerin on pakko oppia menemään pujottelu itsenäisesti, koska mä en millää kerkiä ohjata sitä kädelläni oikein, mä vaan sekoitan sen menoa. Keinua mentiin myös muutaman kerran, eikä Neri siinä säikähtänyt nopeaakaan keinahdusta ja rämähdystä. Hieman tosin niiasi. Keinahdusta harjoiteltiin kotonakin autonkorjausramppeja keinutellen.
Mutta se paikallaan pysyminen!!!  Aaaaargh! Kun koira käy tuollaisilla kierroksilla, lähes mahdoton saada sitä pysymään paikallaan ilman avustajaa. Siinä ei auta maanittelu, eikä napakat käskyt - Kun ei kuuntele, niin ei kuuntele! Lopussa yritettiin mennä estesarjaa muuri-putki-(90 asteen käännös)-hyppy-hyppy. Kun sain Nerin sen verran pysymään paikoillaan, että pääsin muurin toiselle puolelle lähettämään ja ohjaamaan, Neri hyppässi muurin, paineli sellaista vauhtia putken läpi, etten kerinnyt ohjaamaan sitä seuraavaan hyppyyn, vaan Neri juoksi ohi. Itse asiassa mun olis pitänyt oikaissa sen hyppyesteen ohi ja huutaa Neriä sieltä, niin olisin saanut sen ehkä käännettyä esteelle. MULLA on tässä vielä paljon oppimista, ja oikean ohjaamisen tärkeys korostuu noin nopean koiran kanssa. Kivaa se silti on! Tätyy vaan yrittää saada Neri paremmin hallintaa kentällä. Huomenna taas! \o/

Tokoilut
Toko-juttuja on treenattu kentällä, kotona ja lenkillä. Kentällä keskittyminen on vaihdellut hyvän, huonon ja välillä erittäinkin huonon välillä. Pari viimeistä kertaa on mennyt kyllä hienosti ja kontaktin luomiseen ei mene enää kahtakymmentä minuuttia puolentunnin treenistä - Ylenmääräinen kiinnostus toisia koiria kohtaan alkaa pikkuhiljaa hiipua. Kerran olen joutunut antamaan rikesakon (autoon vienti) toisen koiran luokse karkaamisesta.
Kentällä on edelleen ollut teemoina tiistaisin ruutu ja merkki, ja torstaisin perusasennot ja askellukset. Tiistaisin ollaan oltu paikalla, mutta torstai on jäänyt pari kertaa väliin.
Ruutuun Neri lähtee hyvin, vaikka ei näekään, että sinne laitetaan palkkaa. Tosin ollaan oltu ensin vieressä katsomassa toisten koirien suorituksia, ja Neri on nähnyt, että muutkin juoksevat innolla sinne -> Siellä täytyy olla jotain mielenkiintoista. Kotipihassa myös harjoiteltu ruutua, jonka paikkaa vaihdan vaikka samalla treenikerralla. Ruudussa useinmiten seisotan ja kävelen palkkaamaan namilla tai heitän lelun ja vapautan samalla. Merkkiä en ole harjoitellut. Uskon että Neri oppii sen sitten hetkessä, kun sen aika tulee.
Luoksetulon paikallaan istuminen takkuaa edelleenkin ja olen käyttänyt takapalkkaa, sekä käynyt itse palkkaamassa namilla koiran istumassa pysymisestä. Tässäkin huomasin yhden pahan virheen, jonka olen tehnyt: Olen vapauttanut Nerin takapalkalle kaukaa -> Nyt koira ei lähdekkään luoksetulo-käskyn saatuaan tulemaan mua kohti vaan saattaa käydä tarkastamassa selkänsä takaa, josko siellä olisi palkkaa. Mä olen ääliö vasta-alkaja! No, tuokin varmaan unohtuu Neriltä! Jatkossa kun käytän takapalkkaa, kävelen takaisin koiran luokse ja vapautan koiran palkalle vasta sen takana seisoessani. Luoksetulo eteen suoraan istumaan on myöskin vielä vaiheessa, mutta paranee pikkuhiljaa. Neri tulee välillä aika hyvin suoraan, mutta jää sitten hieman liian kauas musta. Jos tulee lähelle, istuu vähän vinoon. Edestä sivulle perusasentoon meno on reipas loikka ja perusasento useinmiten suora, joskin turhan liki mun jalkaa.
AVO:n luoksetuloa/seisomaan pysäyttämistä ollaan treenattu enimmäkseen lenkillä. Neri jokottelee edellä, mä hihkasen sitä luokseni ja seiso-käskyllä jä käden liikkeellä pysäytän. Joskus pysähtyy hyvin, tietysti vauhtiin suhteutettuna - Neri laukkaa melkoista vauhtia luoksetulossa, joten ei se voi kovin lyhyellä matkalla pysähtyä. Kaksi laukka-askeltahan on jo kolme metriä! :-/ Välillä on otettu myös maahanmenoa vauhdista. Nopeampi voisi olla.
Paikallamakuussa Neri on nyt peräti kahtena kertana onneton tehnyt ryömintäliikkeitä. Takapalkka auttaa siinäkin, mutta viimeeksi se unohtui laittaa. Olen tainnut liian nopeasti pidentää sekä matkaa että aikaa yhtä aikaa. Otetaan seuraavalla kerralla vähän takapakkia, ja takapalkkaa! Siitä olen tosi tyytyväinen, että Neri ei kiinnitä toisiin koiriin paikallamakuussa huomiota, vaikka toinen koira liikehtisi tai lähtisi liikkeelle vierestä.
Seuraamisia on otettu pienissä pätkissä. Nerin seuraaminen olisi tosi hyvää, jos se vaan malttaisi keskittyä ja pysyä kontaktissa. Neri kyllästyy seuraamisessa nopeasti ja alkaa "näykkiä" mua polvesta tai reidestä.
Askelluksissa, etenkin vasemmalle kääntyessä, Nerin taitaa kääntää takapuolensa liikaa mun taakse ja istuu jotenkin kierossa.
Alokasluokan hyppy menee ihan hienosti, paitsi.... Agilityn aloittamisen jälkeen Neri on innostunut hyppimisestä niin, että meinaa jo tokossakin lähteä hyppyyn ilman käskyä.

2 kommenttia:

  1. Ihana, että koira on noin syttynyt lajiin ;)
    Tuoreimmassa Canis-lehdessä oli juttua varaslähdöistä. Kannattaa lukea (mulla on työkoneella juttu skannattuna, voin lähettää sähköpostissa, jos kiinnostaa)

    VastaaPoista
  2. Kyllä kiinnostaa!
    Jos vaan viittit laittaa saija.nieminen@gmail.com, niin KIITOS! :)

    VastaaPoista