keskiviikko 21. heinäkuuta 2010

Agia, hyppyä, noutoa ja hyppynoutoa

Ma 19.7. agi-treenit kentällä
Vauhdikasta menoa jälleen. En ole saanut Nerin agi-intoa tapettua kotona paria hyppyä ja keppejä höyläämällä. Kepit menikin nyt hienosti myös vasemmalta puolelta, tosin piti ohajata loppuun asti, mutta siitä seuraavalle esteelle jatkaminen tarvi turhan paljon ohjausta. Puomia Neri ei mennyt päähän asti, jos en saattanut, vaan hyppäsi ennen kontaktia sivuun ja tuli mun luokse, vaikka kontaktilla ja maassa kontaktialustalla oli namit. Itseasiassa namit ei merkitse Nerille paljonkaan agissa, kun koira käy niin kierroksilla. Neri tulee ennemmin mun luokse, kuin juoksee tarketilla olevalle ruokapalkalle, jos käskyä/ohjausta seuraavalle esteelle ei tule. Liikkeen jatkuvuutta täytyy treenata. Paras olisi ottaa loppuun jokin heitettävä palkkaa, johon Neri voisi purkaa esteillä kerättyjä kierroksia. Nyt se tulee vauhdilla mun syliin tai suu auki käsille.
Eilen ihmettelin sisällä, mitä Neri haukkuu kiihkeästi ja kiiruhdin ulos tarkistamaan - Ei hätää, Arttu vaan treenasi sen kanssa agilityä meidän pujottelukepit ja kaksi hyppyä sisältävällä agility"radalla"! :)

Uimamaisteri
Uimassa ollaan käyty, tai itseasiassa käytetty Neriä, lähes joka päivä. Aina treenejä ennen olen käyttänyt Nerin Moision joessa kastautumassa Vanattarantien uuden kävelytien sillan alla. Joessa vaan alkaa olla niin vähän vettä, ettei siinä kohta pääse kuin kahlaamaan. Neri on oppinut hienosti uimaan, se epämääräinen porskuttelu etujaloilla on onneksi jäänyt historiaan! Järvellä uidessa Neri hakee innokkaasti palloa kerta toisensa jälkeen. Oma-aloitteisesti, ilman palloa tai keppiä, ei lähde uimaan.

Tokotreenejä kotipihassa
Luoksetulon pysäytyksiä, heittopalkalla joko samalla kun suullinen käsky tai heti pysähdyksestä. Välillä pysähdykset napakoita jarrutuksia, välillä muutama askel käskyn jälkeen. Lisäksi erikseen seisomasta sivulle tuloja.
Suoraan sivulletulon Neri natsasi nopeasti - ei enää edes yritä tarjota eteen istumista. Sivulle tuleminen on Nerille jotenkin luontevampaa. Jo silloin, kun aloin ottaa Nerin eteen istumaan, se tuntui olevan Nerille kovin vierasta. Mietin asiaa jo silloin - Suoraan kohti tuleminenhan riitelee koiran luontaista käyttäytymistä vastaan ja Neri kun on alistuvainen koira, tuntui että se olisi mielummin tullut vähän kiertäen mun luo. Nyt se tulee innokkaasti heittäen perän mun viereen niin, että välillä menee hieman yli ja asento on vino. Välillä siirrän oikean jalan eteen, jolloin Nerin peppu törmää mun jalkaan eikä se pääse väärään asentoon. Nyt asento on alkanut paranemaan ja on useinmiten suht suora. Olen yrittänyt olla viluilematta Neri asentoa niin, että koira sitten korjaa sitä mun pään tai vartalon liikkeen mukaan. Tässä kohti olisi kiva, kun olisi kaveri, joka sanoisi onko koira oikeassa asennossa vai ei.
Noudot puisella sekä metallisella kapulalla sujuu suhteellisen mukavasti. Hieman saisi olla innokkaampi paluu - Neri laukkaa kapulalle, ja tulee ravaten takaisin. Olenkin välillä lähtnyt takaperin juoksemaan poispäin, että saisin koiraan vähän vauhtia. Silloin Neri tosin unohtaa, että kapulan kanssa pitää tulla mun sivulle ja viipottaa vauhdilla mun ohi! :-) Neri kantaa kapulaa hellästi pureskelematta, välillä ote näyttäisi olevan liiankin "hellä", kun tuntuu että siinä ja siinä se kestää suussa. Metallikapulakaan ei ole Nerin mielestä yhtään sen kummempi suussa, kuin puinenkaan.
Turhaan pelkäsin, kuinka Neri noudossa oppii tulemaan sivulle, kun ei saa sitä sivulle-käskyä antaa. "Hae"-käskyllä oppi nopeasti tuomaan suoraan sivulle eikä Neri montaa kertaa edessä luovutusta tarjonnut. Sivulle tullessa kapula osui aluksi usein mun reiteen Nerin kiepsahtaessa. Nyt enää harvemmin, Neri on oppinut itse välttämään tätä.
Hyppy avo-luokan tyyliin menee muuten mallikkaasti, mutta Neri hyppää edelleenkin usein esteen sivuun. Nyt mulla on melko leveä este, jolloin Neri kyllä tulee hypäten takaisinkin, mutta entä sitten kun on se metrin levyinen virallinen este.... Täytyy varmaan rakentaa oikean mallinen este.
Hyppynouto pelittää myöskin - Kapula pysyy hypyssä suussa rennosta otteesta huolimatta ja Neri tulee kapulan kanssa hienosti suoraan sivulle. Mun täytyy vaan olla itse tarkkana, että heitto menee suhteellisen suoraan. Tätyishän sitä tietysti treenata vinoista heitoistakin hyppyä takaisin päin.... Hmmm... nyt sitä voisi tietysti alkaa harjoittelemaan, kun liike on muuten opittu. Tätyy vaan olla se oikeanlainen este.

Veto?lenkkiä
Kävin kokeilemassa kuinka lenkeilly Nerin kanssa onnistuisi rullaluistimilla - Hullun hommaa!!!! :) Vanattarantiellä on uusi kevyenliikenteenväylä, missä tietysti hyvin rullaava asfaltti.... Nerillä oli tavan kaulapanta ja kielsin kyllä vetämästä mutta koira innostui kovin, kun mä tulin vauhdilla perässä, kun se lisäsi vauhtia. Sitten rullaluistinten hurina ja jarrun vinkuminen sai koiran hämmentymään ja se alkoi haukkua ja kääntyi äkkiä mun luistimia komentamaan, naapurin uusi koiranpentu oli emäntänsä kanssa sivutiellä, toisen naapurin koira haukkui taukoamatta, kaksi remmirähjäkoiraa tuli kevyenliikenteentietä pitkin... Ensimmäinen lenkki oli parin sadan metrin pituinen. Lare kävi Nerin kanssa seuraavana päivänä uinti-reissulla rullaluistimilla vieden. Alku näytti kyllä pelottavalta, mutta koiran rauhotuttua oli kuulemma tullut nätisti käskystä Laren takana.
Nyt kun ilmat on vähän jäähtyneet, taidan mennä leveämmille paanoille oikealle vetolenkille kaikkine vetovermeineen - ja kaikin rullaluistelusuojin varustautuneena. Neri saa ainakin vauhdikasta lenkkiä ja vetotreeniä.
Katsoin, että canicrossin SM-kisat on vasta lokakuussa. Hmmmm....  Jarno kerkiää vielä treenata itsensä kovaan kuntoon, mä treenata Nerin inhimilliseksi juoksukaveriksi, ja Jarnon ja Nerin yhteispelikin hioa vielä hyväksi siihen mennessä. Jarno 18v täytyy vaan lahjoa puhtaalla RAHALLA siihen hommaan. Ei se pelkästä juoksemisen ilosta sinne lähde! :D
Mun täytyis vaan liittyä VUL:iin kuuluvaan koirakerhoon ja liittää Jarno perhejäsenenä myös. Tampereen Vetokoiraseuraa olen harkinnu. Voisi sitten käydä niiden tottis- ja BH-treeneissäkin - tosin seuran treenikentät on hirmu kaukana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti